A
KATHA ÉS A FLAMENCO KAPCSOLATA
Az andalúziai Flamenco tánc és az
Észak-Indiai Kathak tánc hasonlóságot mutat a történetükben, stílusukban,
technikájukban is.
A
kathak észak indiai tánc, innen indultak el a cigányok a 9. sz. környékén, akik
Andalúziában megalkották a flamenco-t. A két tánc története is hasonlóságot
mutat: a családi, rituális kőrből fokozatosan lett mindkettő egyre népszerűbb,
és vált világhírű táncművészetté.
Mindkét tánc családi környezetből
indult. Kathak a falusi nomád mesemondóktól származik, akik udvarokban és a
templomokban táncoltak. A Flamenco a cigány kultúrából ered, olyan emberektől,
akik elnyomatásban, szenvedések közepette éltek. Ezek a cigány család udvarokban
és bárokban léptek fel. Mind a kathak, mind a flamenco tánc setében a
hagyományok megőrzésére törekszenek. Miután bekerülnek a nyilvánosságba -Kathak
a fényűző udvarokba, a Flamenco a cigány tulajdonú zenés kávéházakba- mindkettő
egyre népszerűbb tánccá vált. Ezek a látványos táncok kifejezésmódja a
spiritualitás és az érzelem. Mielőtt a Kathak és Flamenco népszerűvé vált a magasabb
osztályok lenézték. Ma már nemzetközileg elismert nemzeti táncok.
Azonosság,
hogy ritmusciklus jellemző mindkét táncra. Ami a ritmusminták ismétlődését
jelenti. Hasonlóság van a testtartásban, testpozíciókban, karhasználatban.
Minkét esetben legfeltűnőbb a lábmunka. A flamenco-ban a szögekkel kivert cipő,
a kathak táncban a csupasz talp és a gungru, a lábcsörgő adja a hangot. Mindkét
esetben a lábmunkának zenei értéke van. A flamenco esetén a cante (ének) mondja
el a történetet.
Yehudi Menuhin
hegedűművész, Ravi Shankar szitár művész, Blanca del Rey flamenco táncművész –
From the Sitar to the Guitar című indiai-flamenco közös munkájuk 1995-ben
keletkezett. Azóta se szeri se száma a indai-flamenco zenei és tánc
projekteknek. Az általunk választott zene is az Indialucía zenei project része.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése