A KATHA ÉS A FLAMENCO KAPCSOLATA



Az andalúziai Flamenco tánc és az Észak-Indiai Kathak tánc hasonlóságot mutat a történetükben, stílusukban, technikájukban is.

A kathak észak indiai tánc, innen indultak el a cigányok a 9. sz. környékén, akik Andalúziában megalkották a flamenco-t. A két tánc története is hasonlóságot mutat: a családi, rituális kőrből fokozatosan lett mindkettő egyre népszerűbb, és vált világhírű táncművészetté.

Mindkét tánc családi környezetből indult. Kathak a falusi nomád mesemondóktól származik, akik udvarokban és a templomokban táncoltak. A Flamenco a cigány kultúrából ered, olyan emberektől, akik elnyomatásban, szenvedések közepette éltek. Ezek a cigány család udvarokban és bárokban léptek fel. Mind a kathak, mind a flamenco tánc setében a hagyományok megőrzésére törekszenek. Miután bekerülnek a nyilvánosságba -Kathak a fényűző udvarokba, a Flamenco a cigány tulajdonú zenés kávéházakba- mindkettő egyre népszerűbb tánccá vált. Ezek a látványos táncok kifejezésmódja a spiritualitás és az érzelem. Mielőtt a Kathak és Flamenco népszerűvé vált a magasabb osztályok lenézték. Ma már nemzetközileg elismert nemzeti táncok.                                     
Azonosság, hogy ritmusciklus jellemző mindkét táncra. Ami a ritmusminták ismétlődését jelenti. Hasonlóság van a testtartásban, testpozíciókban, karhasználatban. Minkét esetben legfeltűnőbb a lábmunka. A flamenco-ban a szögekkel kivert cipő, a kathak táncban a csupasz talp és a gungru, a lábcsörgő adja a hangot. Mindkét esetben a lábmunkának zenei értéke van. A flamenco esetén a cante (ének) mondja el a történetet. 
 
Yehudi Menuhin hegedűművész, Ravi Shankar szitár művész, Blanca del Rey flamenco táncművész – From the Sitar to the Guitar című indiai-flamenco közös munkájuk 1995-ben keletkezett. Azóta se szeri se száma a indai-flamenco zenei és tánc projekteknek. Az általunk választott zene is az Indialucía zenei project része.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése