GITANOS
A cigányok őshazája a nyelvészek
számottevő részének feltételezése szerint Észak-India (Panjab tartomány).
Nyelvük szerkezete, szókincsük alapvető része, antropológiai jellemzőik mind
ezt látszanak bizonyítani.
Nem tudjuk, mikor és miért hagyták
el a cigányok Indiát, de jogos feltételezés, hogy a népvándorlás utolsó
mozgását követve legkésőbb a XI-XIII. században jutottak el a Bizánci
birodalomba. Nyelvük görög jövevényszavainak nagy száma alapján indokolt az a
feltételezés, hogy itt új hazára leltek, és hosszan tartózkodtak a területen.
Az 1300-as évek elején Szerbiában
hallunk cigány rabszolgákról. 1348 táján a havasföldi vajda ajándékoz 40 cigány
családot a tismanai kolostornak.
Cipruson először 1332-ben, Korfun 1346-ban, Krétán
1322-től, Nauplionban 1398-ban említenek az írások cigányokat.
1416-17-ben a
cigányok nagy számban jelennek meg Európában. Először Magyarországon majd a
Német-Római Birodalom számos városában: Brassóban 1416-ban, Nagyszebenben
1418-ban. A Szentföldről jövő zarándokoknak mondják magukat.
A „szegény
zarándokokkal” mindenki együtt érez, adományokkal látják el őket, azért, hogyha
a Szentföldre visszatérnek, imádkozzanak az adományozókért.
Zsigmond király és német-római
császártól anyagi támogatást és menlevelet kaptak.
Megfordulnak Franciaországban 1419
után, Spanyolországban, 1447-ben, Angliában 1440 előtt, Skóciában, 1492-ben,
Lengyelországban, Litvániában a XVI. században, a skandináv országokba 1513-14
között kerültek.
A XV. század kétharmada a cigányok
számára látszólag aranykor volt, hiszen bőségesen ellátták őket. Valójában már
ekkor megnyilvánult az integráció, és a feudális társadalomban való
megmaradásuk lehetetlensége.
Spanyolországban V. Károly (1516-56)
törvényei értelmében a mórokkal és a zsidókkal együtt a cigányokat is
kiutasították, üldözték.
Franciaországban majd minden
évtizedre esik egy-egy súlyos cigányellenes határozat.
Angliából kiutasítják, halállal
fenyegetik őket. Az egyházak is megtagadják a cigányokat.
Ebben a 100-150 évben csak az teszi
lehetővé a cigányok életét Nyugat-Európában, hogy zavarosak a politikai
viszonyok, azaz a cigányellenes törvényeknek általában nem tudnak érvényt
szerezni.
Tökéletesen más a cigányok helyzete
Európa keleti felében. Az ember és kézműves hiány, a hadikészülődés a törökök
ellen, és a kevésbé szigorúan szervezett társadalmi élet igen sok lehetőséget
kínál minden újonnan jött számára.
A fémmegmunkálás végig kíséri a
cigányok magyarországi történetét. Nem kevesebb megbecsülést biztosított az erdélyi
aranymosás.
A XVI. század elejétől egyre
gyakoribb a cigányok zenészként való alkalmazása. Gyakorlatilag
problémamentesen jutottak szerephez és munkához a török-, majd az orosz
birodalomban.
A XVIII. század közepétől a cigányok
sorsában gyors és óriási változás áll be. A felvilágosodás eszméivel átitatott
uralkodók keresik a cigányok jogainak elismerését, megkísérlik gazdasági és
társadalmi lehetőségeik megteremtését.
Spanyolországban, 1783-ban eltiltják
a cigány (gitano) név alkalmazását. Akik lemondtak a cigány nyelvről, azoknak
megnyílt minden állami állás, funkció, foglalkozás lehetősége.
Magyarországon Mária Terézia és II.
József rendeletei kimondják, hogy minden ember természete szerint egyenlő,
tilos a cigány név alkalmazása, újparasztot, újmagyart kell mondani.
Megtiltották a cigányoknak a vándor életmódot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése