AL ANDALUZ
Hispánia az V. század közepén teljes
egészében a nyugati gót és a vandál uralom alá került. A vandálok tovább
vonultak Észak-Afrikába, a nyugati gótok maradtak. A félsziget a nagy
kiterjedésű nyugati gót államhoz tartozott, amelyben megkezdődött a feudális
viszonyok kialakulása. A nyugati gót nemesség hamar összeolvadt a félsziget
déli és keleti részén élő hispániai-római nemességgel.
A VII-VIII. század fordulóján
viszonylag jelentős méretű fejlődés következett be a nyugati gót társadalomban
mind a városiasodás, mind a mezőgazdaság területén. Ugyanakkor Hispánia
egymással állandóan hadakozó, feudális kiskirályságokra osztott, ami
gyengítette a térség katonai és politikai erejét.
Ekkor adott I. Valid omajjád kalifa
utasítást észak-afrikai helytartójának Músza Ibn Numeirnek a félsziget
meghódítására. 711. július 19-én az arab-berber csapatok teljes győzelmet
arattak a kétszeres erejű vízigót sereg felett.
Músza utódai, az
andalúziai helytartók két célt tűztek ki maguk elé: mind nagyobb mértékben
függetlenedni Damaszkusztól, és tovább folytatni a hódítást. Új fővárosuk az
andalúziai Córdoba.
Az omajjád Abd ar-Rahmán (756-788)
756. május 14-én legyőzi az akkori kormányzó csapatát és Córdoba emírjévé
kiáltatja ki magát. 778-ban még meg kell ütköznie Nagy Károllyal (768-814),
akit Zaragózánál megver.
Ezután a béke időszaka következett,
amely különleges helyet biztosított Andalúziának a muszlim civilizációban: a gazdaság,
a társadalom és a művészetek fejlődésének időszakát.
Abd ar-Rahmán és utódai alatt
nagyarányú építkezések indulnak meg: A córdobai Nagymecsetet (Mezquita) 786-ban kezdték építeni és
csak a X. században fejezték be. Ezen másfél évszázad alatt csodálatos
alkotások jöttek létre, mint a granadai Alhambra,
amelyet I. Mohamed (1233-1273) fejezett be négyszáz évvel később. Még hosszabb
ideig épült a sevillai Alcázar és sok
más mór építészeti emlék.
Az arábiai, szíriai, berber és
hispániai kultúra elemeiből a középkori Európa egyik legértékesebb kultúrája, a
mór kultúra virágzott ki. Ezt az tette lehetővé, hogy bár Andalúzia elszakadt a
kalifátustól, de az érintkezés soha nem szakadt meg az arab iszlám birodalom
más részeivel: írók, kereskedők, iparosok százával telepedtek le az új hazában,
hozták magukkal az arab, az iszlám kultúra több évszázados értékeit.
Andalúziából
pedig az évente induló zarándoklatok vittek sok ezer muszlim hívőt az arab
keletre, akik Bagdad, Damaszkusz, Medina, Kúfa, Bászra, Fusztát (Kairó) és más
arab városokban tanultak, kereskedtek, éltek hosszabb ideig, vitték vissza
mindazt az értéket, tudást, amelyet Andalúziában kifejlesztettek.
A Córdobai Emirátusban
(Kalifátusban) ismeretlen volt az erőszakos hittérítés, vallásüldözés.
A muszlin-arab szokások - az
udvariasság, a tisztálkodás, a nők tisztelete, a lovagiasság - mély nyomot
hagyott a spanyol nép lelkületében.
III. Abd ar-Rahmán állama az akkori
Európa leggazdagabb országai közé tartozott. Córdoba, Sevilla, Granada
hatalmas, gazdag városok voltak. II. Makam kalifa Córdobában huszonhét elemi
iskolát alapított, ahol a szegényebb családok gyermekei ingyenes oktatásban
részesültek.
Andalúzia első neves filozófusa a
zsidó vallású Salamon ibn Cabirol (1020-1057) akinek művét az „Élet forrásá”-t
már 1150-ben latinra fordították, ez lett a keresztény skolasztika alapja.
Hispánia északi részei, Kasztília és
Aragónia a keresztények kezén marad. A keresztény Spanyol csapatok lépésről
lépésre nyomultak előre, századok szívós harcával sikerült a reconquista (Spanyolország
felszabadítása a mór uralom alól): 1118- Zaragóza, 1236- Córdoba, 1248-
Sevilla, 1253- Murcia, 1263- Cadiz. 1491- Granada eleste után az egész
országban elkezdődött a muszlimok erőszakos áttérítése és üldözése. A granadai
királyság meghódítása, Kasztíliai I. Izabella és Aragóniai II. Ferdinánd
házassága (az ún. Reyes Católicos: katolikus királyok), vallási türelmetlensége
az iszlám uralom végét jelentette Spanyolországban. A két uralkodó 1457-től
1504-ig közösen uralkodott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése