ELŐSZÓ
A flamenco zene és tánc
Spanyolország déli tartományának, Andalúziának a kulturális értéke. Mára a
világon egyedülálló művészetté fejlődött.
Az Andalúziában élő különböző
etnikumok - cigányok, mórok, zsidók, andalúzok - kultúrájának keveredése,
összeolvadása során jött létre. Őrzi az ősi táncok legegyszerűbb zenei
kíséretét a tapsot (palmas) és az
ujjakkal való csettintést (pitos).
Indiából az ősi zenei rendszert, kéz- és lábtechnikát örökölte. Görög, bizánci,
mór, zsidó népdalok, vallásos énekek lenyomatai fedezhetők fel zenéjében.
A flamenco zene nagy hatást gyakorol
az utóbbi évtizedek jazz-, pop- és rockzenéjére.
Miles Davis/Gil Evans (Sketches of
Spain: Spanyolországi vázlatok), John
Coltrane (Olé) kompozícióikban feldolgozzák a flamenco zenét.
Baske Pedro Itturalde Quartettjével és Paco
de Luciaval 1967-ben Flamenco-Jazz című lemezt hozta létre.
Paco de Lucia, John Laughlin, Al di Meola
közösen készítettek felvételt. A három világhírű gitáros Magyarországon is
koncertezett, együtt is, külön-külön is.
A legújabb számos fúzió közül csak
néhányat említek meg. Az Amalgama Y
Karnataka College of Percussion
flamenco gitárosokból és indiai tablásokból áll. A Pata Negra a bluse- és a rockzenét keresztezi a flamencóval. A Radio Tarifa flamencco-t és arab
dallamokat játszik. A Ketama együttes
afrikai kora-játékossal és angol basszusgitárossal társult.
Miért találják meg a flamenco-t a
különböző kultúrákból származó zenészek? Miért érzik magukénak? Azért, mert a
flamenco-ban különböző kultúrák hatásai keverednek, olvadnak egybe egy magával
ragadó, csodálatos művészetté, melyben a zene, az ének és a tánc egyenrangú,
harmonikus szerepet tölt be.
Nyugat-Európában az 1980-as években Carlos Saura ún. flamenco-filmjei
kapcsán - Bodás de Sangre: (Vérnász), Carmen, El amor brujo: (Bűvös szerelem) -
válik divatossá a flamenco, ahol is a mai napig reneszánszát éli. A nagy
városokban szinte mindenütt működik flamenco iskola, emigráns spanyol vagy
Spanyolországban tanult hazai tanár vezetésével.
Sok fiatal tanul
flamenco gitárjátékot, táncot, ritmust, kasztanyettázást andalúziai, madridi,
barcelonai flamenco iskolákban.
Itthon a flamencót az 1980-as évek
végéig az együttesével nálunk fellépő óriási sikert arató Antonio Gades
jelentette. (Fellépéseinek évei: 1970, 1971, 1972, 1975, 1981.)
Filmjei közül
hozzánk is eljutott a Vérnász és a Carmen, melyeknek egyik alkotója és
főszereplője.
Az 1980-as évek végétől bécsi és
spanyolországi flamenco tanárok tanítanak különböző hazai kurzusokon. Flamenco
gitárosok, flamenco együttesek lépnek fel. A teljesség igénye nélkül a tanárok
közül Muriel Garfiast (Bécs), Gertraud de Maart (Bécs), Carmen Segura (Sevilla),
Fernando Galán (Jerez de la Frontera), Jesús Carillo (San Fernando),
Raul Domingues
Chamarro ( Jerez de la Frontera), Chiqui de Jerez ( Jerez de la Frontera)
Javier Martos (Granada)
említem meg. A gitárosok közül Victor Monge „Serranito”, Paco de Lucia.
Flamenco együttesek:Sevilla táncegyüttes, Mario Maya Flamenco Táncszínház, Carmen
Flamenco Balett, Sara Baras Balett Flamenco előadásait élvezhettük.
Az utolsó húsz évben Magyarországon
is kialakult egy maroknyi csoport, amely főleg táncosokból áll. Komoly
tanulmányokat folytatnak különböző flamenco központokban. (Granada, Sevilla,
Jerez de la Frontera) Professzionális és amatőr szinten is jelen van a flamenco
tánc a hazai tánceseményeken. Flamenco lap, Flamenco klub, flamenco fesztivál
jelzi itthon a műfaj működését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése