ELŐSZÓ



            A flamenco zene és tánc Spanyolország déli tartományának, Andalúziának a kulturális értéke. Mára a világon egyedülálló művészetté fejlődött.
            Az Andalúziában élő különböző etnikumok - cigányok, mórok, zsidók, andalúzok - kultúrájának keveredése, összeolvadása során jött létre. Őrzi az ősi táncok legegyszerűbb zenei kíséretét a tapsot (palmas) és az ujjakkal való csettintést (pitos). Indiából az ősi zenei rendszert, kéz- és lábtechnikát örökölte. Görög, bizánci, mór, zsidó népdalok, vallásos énekek lenyomatai fedezhetők fel zenéjében.
            A flamenco zene nagy hatást gyakorol az utóbbi évtizedek jazz-, pop- és rockzenéjére.
Miles Davis/Gil Evans (Sketches of Spain: Spanyolországi vázlatok), John Coltrane (Olé) kompozícióikban feldolgozzák a flamenco zenét.
Baske Pedro Itturalde Quartettjével és Paco de Luciaval 1967-ben Flamenco-Jazz című lemezt hozta létre.
Paco de Lucia, John Laughlin, Al di Meola közösen készítettek felvételt. A három világhírű gitáros Magyarországon is koncertezett, együtt is, külön-külön is.
            A legújabb számos fúzió közül csak néhányat említek meg. Az Amalgama Y Karnataka College of Percussion flamenco gitárosokból és indiai tablásokból áll. A Pata Negra a bluse- és a rockzenét keresztezi a flamencóval. A Radio Tarifa flamencco-t és arab dallamokat játszik. A Ketama együttes afrikai kora-játékossal és angol basszusgitárossal társult.
            Miért találják meg a flamenco-t a különböző kultúrákból származó zenészek? Miért érzik magukénak? Azért, mert a flamenco-ban különböző kultúrák hatásai keverednek, olvadnak egybe egy magával ragadó, csodálatos művészetté, melyben a zene, az ének és a tánc egyenrangú, harmonikus szerepet tölt be.

            Nyugat-Európában az 1980-as években Carlos Saura ún. flamenco-filmjei kapcsán - Bodás de Sangre: (Vérnász), Carmen, El amor brujo: (Bűvös szerelem) - válik divatossá a flamenco, ahol is a mai napig reneszánszát éli. A nagy városokban szinte mindenütt működik flamenco iskola, emigráns spanyol vagy Spanyolországban tanult hazai tanár vezetésével.
Sok fiatal tanul flamenco gitárjátékot, táncot, ritmust, kasztanyettázást andalúziai, madridi, barcelonai flamenco iskolákban.
            Itthon a flamencót az 1980-as évek végéig az együttesével nálunk fellépő óriási sikert arató Antonio Gades jelentette. (Fellépéseinek évei: 1970, 1971, 1972, 1975, 1981.)
Filmjei közül hozzánk is eljutott a Vérnász és a Carmen, melyeknek egyik alkotója és főszereplője.
            Az 1980-as évek végétől bécsi és spanyolországi flamenco tanárok tanítanak különböző hazai kurzusokon. Flamenco gitárosok, flamenco együttesek lépnek fel. A teljesség igénye nélkül a tanárok közül Muriel Garfiast (Bécs), Gertraud de Maart (Bécs), Carmen Segura (Sevilla), Fernando Galán (Jerez de la Frontera), Jesús Carillo (San Fernando),
Raul Domingues Chamarro ( Jerez de la Frontera), Chiqui de Jerez ( Jerez de la Frontera)
Javier Martos (Granada) említem meg. A gitárosok közül Victor Monge „Serranito”, Paco de Lucia. Flamenco együttesek:Sevilla táncegyüttes, Mario Maya Flamenco Táncszínház, Carmen Flamenco Balett, Sara Baras Balett Flamenco előadásait élvezhettük.
            Az utolsó húsz évben Magyarországon is kialakult egy maroknyi csoport, amely főleg táncosokból áll. Komoly tanulmányokat folytatnak különböző flamenco központokban. (Granada, Sevilla, Jerez de la Frontera) Professzionális és amatőr szinten is jelen van a flamenco tánc a hazai tánceseményeken. Flamenco lap, Flamenco klub, flamenco fesztivál jelzi itthon a műfaj működését.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése